مقام معظم رهبری با اشاره به برخی صحبتها درباره مذاکره، اصل مذاکره و مذاکره با آمریکاییها تأکید کردند: در مذاکره با دیگران (غیر از
آمریکا) و اروپاییها مسألهمان تعیین موضوع است. ما درباره مسائل ناموسی انقلاب مذاکره نمیکنیم؛ درباره توانایی نظامی مذاکره نمیکنیم. معنی مذاکره در این مسأله، معامله است.
در بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان، جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاهها و مراکز علمی کشور، عصر چهارشنبه (۸ خرداد) با مقام معظم رهبری دیدار کردند.
در این دیدار سهساعته با هزاران نفر از استادان و اعضای هیأتهای علمی دانشگاهها، مقام معظم رهبری با تمجید از پیشرفتهای حقیقی دانشگاهها و مراکز علمی، پیشرفت پر شتاب و جهش علمی را برای رسیدن ایران اسلامی به اوج، ضروری خواندند و با اشاره به هوشیاری ایران در مقابل فریب آمریکا برای پیشبرد «تاکتیک مذاکره در سایه راهبرد فشار» تأکید کردند: روز قدس امسال از هر سال مهمتر است، چراکه آمریکا و برخی دنبالههایش با «معامله قرن» بهدنبال به فراموشی سپردن مسأله فلسطین در جهان هستند که البته ناکام خواهند ماند.
رهبر انقلاب اسلامی، روز قدس امسال را از هر سال دیگر مهمتر دانستند و گفتند: دلیل این اهمیت مضاعف، اقدامات خیانتبار آمریکا و دنبالههای آن در منطقه، برای جا انداختن معامله قرن است.
حضرت آیتالله خامنهای تفاوت شرایط کنونی قضیه فلسطین را با گذشته، در ادبیات و لحن صریح آمریکا و دنبالههایش برای حذف موضوع فلسطین دانستند و افزودند: بنابراین راهپیمایی روز قدس که دفاع از فلسطین بهوسیله حضور مردمی است، امسال مهمتر است.
ایشان تأکید کردند: دفاع از فلسطین یک مسأله صرفاً اسلامی نیست بلکه وجدانی و انسانی هم است و البته برای مسلمانان وجه شرعی و دینی هم دارد.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنانشان با اشاره به جایگاه برجسته و ممتاز اساتید، دانشمندان، متخصصان و کارشناسان، سخنان شماری از اساتید و محققان در این دیدار را واقعاً قابل استفاده و خوب خواندند و گفتند: حرکت علمی و پیشرفتهای دانشگاهها در دهههای اخیر به معنی واقعی کلمه چشمگیر و برجسته است اما جریانی با سرمنشأ خارجی و با امتداد داخلی سعی دارد با بیارزش نشان دادن و یا کوچک شمردن حرکت علمی کشور و پیشرفتهای بهدست آمده، مردم و جوانان را ناامید کند.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر سازمان یافته بودن این جریان افزودند: یک نمونه از این جریان، «پروژه ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد برای ایران» است که هدف آن، زیر سوال بردن پیشرفتهای علمی و دانشگاهی است و متأسفانه عدهای هم در داخل در حرکتی مرکب از خباثت و خیانت با آنها همصدایی میکنند.
رهبر انقلاب اسلامی با استناد به گزارشهای مراکز رتبهبندی بینالمللی در خصوص ارتقای جایگاه دانشگاههای کشور خاطرنشان کردند: ایران اکنون ۱۴ میلیون دانشآموخته دانشگاهی دارد و بیش از پنج درصد از جمعیت کشور دانشجو هستند که این آمارها نشان دهنده پیشرفت در دانشگاهها است.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به برخی اقدامات و تبلیغاتِ جریانی که به دنبال کم سواد نشان دادن نخبگان و اساتید ایرانی است، گفتند: اگر دانشگاهها و محققان و اساتید ما کم عمق هستند، پس پیشرفتهای خیره کننده در نانو، علوم هستهای و غنی سازی بیست درصد، و سلولهای بنیادی را چه کسانی انجام دادهاند؟
ایشان افزودند: پیشرفتهای علمی کشور به گونهای است که افراد به ظاهر غیرسیاسی ولی با باطن سیاسی نیز مجبور به اعتراف به این پیشرفتها شدهاند.
رهبر انقلاب اسلامی، خاطرنشان کردند: این پیشرفتها در دانشگاههایی به دست آمده است که مبنا و اساس ایجاد آنها برای وابسته کردن کشور بود اما اکنون همین دانشگاهها، با طی مسیر ناهموار و عبور از مزاحمتهای گوناگون در مسیر خود، پرچم استقلال و پیشرفت علمی را به اهتزاز در آوردهاند.
ایشان با تأکید بر اینکه ما به این حد از پیشرفت علمی به هیچ وجه راضی نیستم و تا رسیدن به نقطه مطلوب و شایسته فاصله زیادی داریم، گفتند: باید در گام دوم به نقطه اوج برسیم.
رهبر انقلاب اسلامی جبران عقب ماندگی تاریخی کشور از لحاظ علمی را نیازمند حرکت جهشی دانستند و خاطرنشان کردند: البته این حرکت پررنج و پر زحمت است اما در نهایت شیرین است.
حضرت آیتالله خامنهای تمجید از دانشگاهها و پیشرفتهای علمی را به معنای نادیده گرفتن مشکلات، عیبها و نقایص در دانشگاهها ندانستند و افزودند: در محیطهای دانشگاهی در زمینههای علمی، فرهنگی، تربیتی و نحوه مدیریتها مشکلاتی وجود دارد که از جمله آنها «کیفیت تحصیل در برخی رشتهها» و «برخی مدارک تحصیلی» است که عمق علمی در آنها لحاظ نشده است.
حضرت آیت الله خامنهای در ادامه به وظیفه مهم دانشگاهها در قبال جامعه یعنی «مواجهه با مسائل اجتماعی و تلاش برای یافتن راهحلهای آن» پرداختند و گفتند: دانشگاه نباید از مسائل مردم و جامعه منفک و منزوی باشد، بنابراین اساتید و جامعه دانشگاهیان با ایجاد ساز و کار مناسب بکوشند دانشگاه را درگیر مسائل اجتماعی کنند، البته دستگاههای مختلف نیز وظیفه دارند از دانشگاهها کمک و راهنمایی بخواهند.
مسأله «آسیبهای اجتماعی» نمونهای بود که رهبر انقلاب اسلامی دانشگاهیان را به نقشآفرینی برای یافتن راهحل آن دعوت کردند.
ایشان جدا شدن اساتید از مسائل مردم و جامعه را موجب گرفتار شدن جامعه دانشگاهی به آسیبهای مشابه محیطهای روشنفکری دانستند و افزودند: جریان روشنفکریِ نشأت گرفته از غرب از ابتدای شکلگیری در کنار مردم نبود بلکه با نشستن در برج عاج از بالا به مردم و مسائل آنان نگاه میکرد و اهل خطر و اقدام نیز نبود، همچنانکه در جریان انقلاب عظیم اسلامی، روشنفکران یا در صفوف آخر بودند و یا تا آخر کار نیز به مردم ملحق نشدند.
حضرت آیتالله خامنهای، شرط اساسی برای پیشرفت علمی کشور را وجود «امید» برشمردند و با هشدار در خصوص وجود جریانی در داخل و خارج که با اخبار دروغ و تحلیلهای مغرضانه به دنبال دمیدن روح ناامیدی و انکار دستاوردهای پر افتخار علمیِ ایران است، افزودند: «جریان یأسآفرین» بهدنبال آن است که دانشجویان نخبه را بیانگیزه یا ترغیب به خروج از کشور کند و استادان را نیز که میانداران مسائل دانشگاه هستند، از پیشرفت علمی مأیوس کند.
ایشان پیشرفتهای علمی ایران را موجب نگرانی قدرتهای استعمارگر و سلطهگر دانستند و گفتند: شتاب پیشرفت علمی کشور، ادعای ما نیست بلکه مراکز علمسنجی دنیا اعلام کردند که شتاب پیشرفت علمی ایران ۱۳ برابر متوسط دنیا است و در برخی علوم، ایران در رتبههای برتر جهانی قرار دارد.
رهبر انقلاب اسلامی، با تأکید بر ضرورت آگاهی دانشگاهیان از موفقیتهای عظیم علمی کشور افزودند: گشتوگذار علمی و دیدن پیشرفتهای علمی کشور باید در برنامه اساتید و دانشجویان قرار بگیرد تا با آگاهی از این تواناییها و چگونگی دستیابی به آنها، امید ایجاد شود.
حضرت آیتالله خامنهای اساتید دانشگاهها را به دمیدن روح امید در دانشجویان توصیه مؤکد کردند و گفتند: دشمن و جریانی در داخل به دنبال ایجاد یأس است. در مقابل این جریان خائن و خبیث بایستید و امید ایجاد کنید.
رهبر انقلاب «علم نافع» را ضرورتی جدی خواندند و تأکید کردند: به علمی نیاز داریم که بتواند مشکلات کشور را حل کند و با شناسایی نقاط کور بخشهای مختلف، برای مواجهه با آنها راه حل علمی ارائه کند.
ایشان با اشاره به بیماریهای مزمن اقتصادی از جمله «بهرهوری پایین»، «اسراف بسیار خسارتبار در مصرف انرژی»، «نفتی بودن و دولتی بودن اقتصاد»، «مشکلات نظام مالیاتی» و «ساختار بودجه» افزودند: دانشگاهها در پرتو علم نافع و ایجاد ساز و کار مناسب به تأمل در راهحلهای اینگونه مشکلات بپردازند.
حضرت آیتالله خامنهای گفتند: «جستجوی راههای علمی برای شکستن تحریمها» و «تحقق رونق تولید» از دیگر مسائلی است که استادان دانشگاهها باید با اراده محکم به آنها ورود کنند.
ایشان با ابراز خرسندی از اقدام وزارت صنعت در اعلام فهرست مشکلات و نیازهای این بخش خاطرنشان کردند: اکنون نوبت وزارت علوم و دانشگاههاست که برای حل این مسائل وارد میدان شوند.
رهبر انقلاب اسلامی تحقیقات عمیق و بلندمدت را بُعد دیگری از علم نافع خواندند و افزودند: استادان دانشگاهها و دانشمندان در کنار یافتن راهحلهای علمیِ مشکلات موجود، به تحقیقات عمیق و بنیانی نیز اقدام کنند چرا که اینگونه پژوهشها، بستر پیشرفت درازمدت کشور را فراهم میکند و باید به دانشمندان این فرصت و اجازه را داد که در کارهای علمی بلندپروازی کنند.
حضرت آیتالله خامنهای در همین زمینه «پرداختن به علوم پایه» را بسیار مهم برشمردند و گفتند: اینگونه رشتهها چون دستاورد عینی و نقد ندارند، در میان دانشجویان با استقبال مناسب روبرو نیستند که وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش باید بهگونهای برنامهریزی و اقدام کنند که گرایش به علوم پایه در میان جوانان بهتر و گرمتر شود.
ایشان با انتقاد از «کاهش بودجههای علمی و فرهنگی» در هنگام مواجه شدن دولتها با مشکلات مالی تأکید کردند: لازم است در علوم بنیادی و پایه، سرمایه گذاری مستمر و حرکت پیشدستانه داشته باشیم و راه دستیابی به حقایق کشف نشده در عالم را زمینه سازی و طی کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی، «ارزیابی و رتبه بندی دانشگاهها» را ضروری خواندند و خطاب به «وزارت علوم، بهداشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاههای مدیریتی مرتبط» تأکید کردند: با تعیین معیارها و مزیتهای لازم، دانشگاهها را رتبه بندی ارزیابی کنید تا علاوه بر ارتقای کیفی دانشگاهها، رقابت مثبتی میان آنها شکل بگیرد.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به شمار زیاد اساتید انقلابی و متدین در دانشگاهها افزودند: این اساتید باید در داخل دانشگاهها جریان سازی کنند.
ایشان با انتقاد از فضای فرهنگی شماری از دانشگاهها که موجب تغییر رفتار و فرهنگ دانشجویان میشود، گفتند: استادان متدین و انقلابی کاری کنند که جریان فکری و فرهنگی آنها به جریان رایج دانشگاهها تبدیل شود.
رهبر انقلاب افزودند: البته این جریان سازی ربطی به امکانات امنیتی و انتظامی و اینگونه مسائل ندارد، بلکه کاری فرهنگی، فکری و انسانی است.
ایشان در همین زمینه پاسخگویی به سوالات دانشجویان را قدمی مؤثر خواندند و افزودند: بهترین کسانی که میتوانند به سوالات مطرح در ذهن دانشجویان پاسخهای مستدل بدهند، اساتید انقلابی و متدین هستند.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر لزوم «مقابله با ارتجاع، التقاط و انحراف در دانشگاهها» گفتند: امروز در برخی دانشگاهها جریان چپ مارکسیستی هم ابراز وجود میکند، آن هم در حالی که مظاهر اصلی این جریان یعنی شوروی سابق «در زیر بار و فشار حقایق عالم» فروریخته و از بین رفته است.
ایشان افزودند: البته این جریان، زیاد جدی نیست و از عمق حرفها و مواضعش معلوم است که همان چپ آمریکایی است یعنی ظاهری چپ دارد و باطنی غربی و آمریکایی.
رهبر انقلاب اسلامی با انتقاد از فعالیتهای کم فرهنگی در دانشگاهها خاطرنشان کردند: هدف دانشگاه صرفاً علم آموزی نیست، بلکه ساختن انسانی والا و مجهز به سلاح علم است، بنابراین باید همراه با علم، «اخلاق و سبک زندگی» نیز به دانشجو ارائه شود و دانشگاهها به محل تربیت جوانان «مؤمن، انقلابی، پاکدامن، دلبسته به کشور و مستعد خدمت به مردم» تبدیل شوند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به جنجال رسانههای خارجی درباره مذاکره گفتند: مقصود آنها از اینکه میگویند ایران باید به میز مذاکره بازگردد، مذاکره با آمریکا است زیرا ما با دیگر کشورها مشکلی نداریم و با اروپاییها و دیگران مذاکره میکنیم.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه مسأله اصلی در مذاکرات، تعیین موضوع مذاکره است، افزودند: ما در مورد هر موضوعی مذاکره نمیکنیم و «موضوعات ناموسی و اساسی انقلاب» همچون توان دفاعی کشور نمیتوانند موضوع مذاکره باشند.
ایشان با اشاره به اینکه مذاکره به معنای معامله و کوتاه آمدن در برخی موارد است، خاطرنشان کردند: موضوعاتی همچون مسائل دفاعی، قابل مذاکره نیست. مذاکره در این مسائل دو کلمه خواهد بود، طرف مقابل میگوید ما این موارد را خواستاریم و ما هم میگوئیم «نه» و تمام میشود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید مجدد بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مطلقاً با آمریکا مذاکره نخواهد کرد، گفتند: همانطور که قبلاً هم گفته شده، مذاکره نکردن با آمریکا به این علت است که اولاً هیچ فایدهای ندارد و ثانیاً ضرر هم دارد.
حضرت آیتالله خامنهای به تبیین رفتار آمریکاییها برای رسیدن به مقاصد زورگویانه خود در قبال دولتها و کشور پرداختند و افزودند: آمریکاییها معمولاً برای رسیدن به اهداف خود یک راهبرد دارند و یک تاکتیک. راهبرد آنها «فشار» با هدف خسته کردن طرف مقابل است و سپس از «مذاکره» به عنوان مکمل فشار استفاده میکنند تا به خواسته خود برسند.
ایشان تأکید کردند: این مذاکره در واقع مذاکره نیست بلکه وسیلهای برای چیدن محصول فشارها است و نشستن پشت میز مذاکره با آمریکاییها یعنی نقد کردن همان مواردی که با فشار زمینه تحقق آن را فراهم کردهاند.
رهبر انقلاب اسلامی تنها راه مقابله با این ترفند را استفاده از اهرمهای فشار در مقابل آمریکاییها دانستند و افزودند: اگر از اهرمها و ابزارهای فشار به درستی استفاده شود، فشار آمریکاییها یا کم و یا متوقف خواهد شد، اما اگر فریب «دعوت به مذاکره» آمریکاییها خورده شود و از اهرمهای فشار استفاده نشود، نتیجه، لغزیدن و باخت قطعی است.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در مقابل فشارهای آمریکا، ابزارهای فشار لازم را در اختیار دارد، گفتند: این ابزارها برخلاف آنچه که آنها تبلیغ میکنند، نظامی نیست البته اگر زمانی لازم باشد، آن ابزارها نیز وجود دارد.
ایشان یک نمونه از اهرمهای فشار جمهوری اسلامی را بیانیه اخیر شورایعالی امنیت ملی کشور برای کاهش برخی تعهدات هستهای ایران برشمردند و خاطرنشان کردند: تصمیم اخیر شورایعالی امنیت ملی، تصمیم درستی بود زیرا اگر از اهرم فشار به موقع استفاده نشود، طرف مقابل چون میداند با هزینه و ضرری مواجه نمیشود، موضوع را بدون هیچ عجلهای ادامه خواهد داد اما اگر از ابزار فشار استفاده شود، به فکر خواهد افتاد تا کاری انجام دهد.
رهبر انقلاب اسلامی تواناییهای علمی و فناوری کشور در زمینه هستهای را یکی از اهرمهای مؤثر فشار دانستند و تأکید کردند: با وجود تواناییهای بالای علمی در زمینه هستهای، ما مطلقاً به دنبال سلاح هستهای نیستم زیرا بر مبنای فقهی، دینی و شرعی، سلاحهای کشتار جمعی اعم از هستهای و شیمیایی را حرام میدانیم.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: ما حتی تولید سلاح کشتار جمعی را صرفاً با هدف انبار کردن نیز کاری غلط غیرمنطقی و غیرعقلایی میدانیم زیرا خرج و هزینه فراوانی به کشور تحمیل میشود اما استفادهای هم نمیشود.
ایشان خاطرنشان کردند: بنابراین ما از لحاظ مبنایی با تولید سلاح کشتار جمعی مخالفیم اما به غنی سازی هستهای نیازمندیم زیرا آن را نیاز آینده کشور میدانیم و اگر امروز تواناییهای خود را در این زمینه افزایش ندهیم، ده سال دیگر باید از صفر شروع کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی اهرمهای فشار جمهوری اسلامی را ابزارهایی برای متوقف کردن طرف مقابل دانستند و گفتند: خوشبختانه امروز همه مسئولین کشور اعم از مسئولان اجرایی و دیپلماسی و سیاسی بر موضوع عدم مذاکره با آمریکا متفق هستند و مذاکره با آمریکاییها مطلقاً توصیه نمیشود.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: دولت قبلی آمریکا نیز رفتارش با دولت فعلی تفاوت جوهری نداشت، البته ظاهرش فرق میکرد اما باطنشان یکی بود.
ایشان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی قطعاً فریب ترفند آمریکاییها را در زمینه مذاکره، نخواهد خورد، افزودند: اهرم فشاری که فعلاً استفاده شده است، مصوبه اخیر شورایعالی امنیت ملی است اما همیشه در این حد متوقف نخواهیم ماند و در برهه بعدی، اگر لازم باشد، از اهرمهای فشار دیگری استفاده خواهیم کرد.
بر اساس این گزارش، در ابتدای این دیدار ۱۰ نفر از اساتید و اعضای هیأتهای علمی حدود دو ساعت به بیان مطالب و دغدغههای خود پرداختند. آقایان:
- دکتر رسول جلیلی، دانشیار دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف
- دکتر محمدرضا حسنی آهنگر، دکترای مهندسی کامپیوتر و دانشیار دانشگاه امام حسین (ع)
- دکتر سعید مرید، دکترای مدیریت منابع آب و استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس
- دکتر علی عبدالعالی، دکترای مهندسی برق و مخابرات و دانشیار دانشگاه علم و صنعت
- حجتالاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، دکترای علوم و قرآن و دانشیار دانشگاه تهران
- دکتر نجفقلی حبیبی، دکترای فلسفه و حکمت اسلامی و دانشیار دانشگاه تهران
- دکتر محمدرضا مجیدی، دکترای علوم سیاسی و دانشیار دانشگاه تهران
- دکتر امیرعلی حمیدیه، فوق تخصص خون و سرطان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
و خانمها:
- دکتر سهیلا صادقی فسایی، دکترای جامعه شناسی و دانشیار دانشگاه تهران
- دکتر مریم بختیاری، دکترای روان شناسی بالینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
در سخنان خود بر این محورها تأکید کردند:
- ضرورت تولید قدرت ملی و اتخاذ راهکارهای عملیاتی برای تأمین استقلال کشور در اینترنت
- لزوم رصد علمی و فناورانه فضای مجازی و بومی سازی این فناوری در کشور
- انتقاد از بیمهری به شورای عالی فضای مجازی و ضرورت تشکیل جلسات این شورا بهصورت هفتگی
- اهمیت دستیابی به الگوی انقلابی و بومی برای مدیریت دانشگاه
- انتقاد از مقالهمحوری بدون توجه به نیازهای کشور در دانشگاه
- لزوم هدایت رسالهها و پایاننامههای دانشگاهی برای حل مشکلات کشور
- ضرورت توجه به اقدامات نرم و ملزومات فنی و اجتماعی برای اصلاح الگوی مصرف
- انتقاد از تبدیل دانشگاه به جولانگاه نزاعهای سیاسی و برخی بیتوجهی ها به شایستگیهای علمی و اخلاقی مدیران در انتصابها
- انتقاد از یکسان نبودن فرصتها در جذب متقاضیان هیئت علمی
- ضرورت نظارت بر طرحهای پژوهشی و چگونگی هزینه بودجه آن
- انتقاد از عدم ارزیابی حرفهای و دقیق از تواناییهای اساتید
- انتقاد از سو مدیریت فرهنگی در دانشگاهها و بیتفاوتی مسئولان نسبت به دغدغههای فرهنگی
- ضرورت توجه دانشگاه به مسائل واقعی کشور و راهاندازی زیستبومهای خلاق
- لزوم توجه به سرمایههای عظیم بالقوه و بالفعل فرهنگی کشور
- اهمیت تأمین رفاه اجتماعی زنان به منظور حفظ شأن و ایفای نقش مادری و همسری در خانواده
- تاکید بر اینکه هدف برنامهریزیهای اقتصادی باید کاهش فاصله طبقاتی باشد و زندگی مسئولان باید الگویی از ساده زیستی و پرهیز از تجملات باشد
- لزوم افزایش بودجه پژوهشی به نسبت افزایش تولید ناخالص ملی
- اهمیت آزاداندیشی و انتقاد از برداشت سلیقهای از اسلامی شدن دانشگاهها
- توجه به همه ظرفیتها در جهت حفظ منافع ملی و اجماع ملی برای آینده ایران
- تاکید بر بسیج همه ارادهها و تواناییهای تخصصی ایرانیان برای تحقق گام دوم انقلاب
- ضرورت پرهیز از انفعال و خلق فرصتهای نو در عرصه بینالملل و یارگیری مناسب برای مقابله با نظام سلطه
- لزوم تعریف سیاست آسیایی قوی با تاکید بر همسایگان
- اهمیت پرهیز از خامفروشی علم و لزوم تبدیل آن به فناوری و محصول
- لزوم حاکمیت مدیریت جهادی در دانشگاهها و حمایت از نخبگان جوان
منبع: ایسنا